Aero klub Sinj okuplja istinske zaljubljenike u avione

25.05.2022. - Novosti - Organizatori volontiranja

25.05.’22

Potencijali naše krajine su po mnogima neiskorišteni, a mnogi zaljubljenici koji se iz ljubavi bave određenim stvarima na taj način nam ukazuju kakve sve potencijale imamo. Jedna od takvih je i udruga Aero klub Sinj, pa smo razgovarali s njihovim predsjednikom Zvonkom Kovačevićem. Pročitajte što nam je rekao.

ŠTO RADI VAŠA UDRUGA I KOJI SU GLAVNI CILJEVI VAŠEG RADA?

Naša Udruga se bavi tehničkom kulturom i zrakoplovnim sportom, a glavni ciljevi su obuka i školovanje kadrova kako bi se moglo na legalan i siguran način baviti tim djelatnostima, odnosno sportom. Temeljno i primarno je zrakoplovno sportsko letenje, padobranstvo, modelarstvo i tehnička kultura.

TKO SU SVE VAŠI KORISNICI I NA PODRUČJU KOJIH GRADOVA I OPĆINA RADITE?

Mi djelujemo na području grada Sinja, ali nam dolaze korisnici iz cijele naše županije i iz drugih županija od Šibenika do Dubrovnika. Imamo članove iz Šibenika, Dubrovnika, Vodica, Ogulina. Naše djelovanje je specifično jer postoji aerodrom  u Sinju i ljudi nemaju gdje drugo. Idući aerodrom je tek na Grobniku u Rijeci, a zatim na Lučkom u Zagrebu. Jednostavno, ljudi koji se time žele baviti vezani su uz lokaciju aerodroma i mi ga, na sreću, tu imamo i možemo provoditi svoje aktivnosti.

KOJE SVE AKTIVNOSTI PROVODITE TIJEKOM GODINE I KOME SU NAMJENJENE?

Naše aktivnosti su podijeljene u par segmenata. Što se tiče zrakoplovnog modelarstva, to je naviše poveznica s tehničkom kulturom. Inače, Aero klub je član Zajednice tehničke kulture Splitsko-dalmatinske županije. Provodimo izobrazbu, uglavnom djece školskog uzrasta osnovnih škola, kroz maketiranje, znači izradu maketa zrakoplova. U zadnjih nekoliko godina je u fokusu i obuka oko RC modela i dronova. Bilo nas je krenulo u posljednjih nekoliko godina, imali smo dosta zainteresiranih korisnika, ali onda je počelo ovo oko COVID-19 i sve je stagniralo, pa se čak i izgubilo. Što se tiče ostalih aktivnosti, padobranstvo koje je tu, vrlo je razvijeno već desetljećima. Mi provodimo izobrazbu novih padobranaca i bavimo se treninzima postojećih sportskih padobranaca. Imamo svoje dvije sportske ekipe i nastupamo na natjecanjima. Kako bi se to postiglo treba imati temelje, a to je obuka padobranca. Tu imamo registriranu padobransku školu po svim uvjetima koja je propisala resorna agencija koja se time bavi. Također bih rekao da smo bili državni prvaci u padobranstvu. Isto tako imamo naš Alkarski padobranski kup koji je tradicija i on će ove godine biti u trideset i drugom izdanju što je impozantna brojka. Što se tiče zrakoplovnog jedriličarstva isto smo značajni i aktivni. Imamo registriranu školu zrakoplovnog jedriličarstva gdje obučavamo nove članove, nove polaznike i onda ima dogradnju za TMG motorno jedriličarstvo. To je onda baza i  temelj da bi ti ljudi išli za motorne pilote, a kasnije i u vojna zvanja tehnička i letačka. Isto tako imamo dosta naših članova koji su piloti na komercijalnim zrakoplovima po raznim kompanijama u svijetu, naročito u arapskim zemljama. Kroz to jedriličarstvo imamo sportske jedriličare i sudjelujemo na državnim prvenstvima. Ove godine ćemo ponovno biti domaćini državnog prvenstva u jedriličarstvu. Također idu na kupove i tu smo počeli naš kup održavati. Što se tiče motornog letenja imamo motornih pilota i ta nam je sekcija brojčano najmanje zastupljena jer je to djelovanje daleko najskuplje od svih ostalih. Ali, mi smo kroz naše djelovanje počeli, u spomen na  formiranje prve zrakoplovne postrojbe u Domovinskom ratu, odnosno pokrenuli ,,Memorijal samostalnog zrakoplovnog voda motornih pilota u preciznom slijetanju” i ove godine će biti u trećem izdanju. I tu imamo potporu Ministarstva branitelja i Udruge veterana 4. gardijske  gdje ćemo nastojati da to bude tradicija. Naša ideja je bila da to bude jedan veliki aeromiting jer činjenično je da je tu formirano Hrvatsko ratno zrakoplovstvo. Nikakvi preleti MIG-ova iz JNA, mi smo to napravili 17.10.1990. godine i to je činjenica koja je neoboriva. Mi smo mala sredina pa to obilježavanje nije kod nas. Bavimo se obukom i školovanjem kadrova u zrakoplovstvu i tehničkoj kulturi s ciljem da postanu sportski zrakoplovci i da postanu eksperti u nekim tehničkim zvanjima, odnosno letačkim, kao jedna baza da mogu postati komercijalni piloti ili mehaničari.

SUDJELUJU LI U VAŠEM RADU VOLONTERI? IZDVOJITE NAM USLUGE, AKTIVNOSTI I VOLONTERSKE PROGRAME KOJE NUDITE VOLONTERIMA. IMATE LI PROGRAME ZA MLADE VOLONTERE (15-30 GODINA I ZA VOLONTERE SENIORE (60 I VIŠE GODINA)?

U našem radu smo svi volonteri. Ja, kao predsjednik kluba, sam volonter. Isto tako imamo zakonom propisane odgovorne dužnosti. Mi obavljamo i dužnosti operatora  aerodroma, znači mi smo stručna  pravna osoba koja provodi letačke i aerodromske procedure na aerodromu Sinj. To je  osnovni uvjet da bi on uopće bio aerodrom. Grad Sinj jest vlasnik kompleksa, on je vlasnik čestice i zgrade, ali ne i procedure. Mi nastojimo biti partneri s gradom Sinjom, iako je bilo problema prethodnih nekoliko godina. Sada smo to izregulirali sa sadašnjom garniturom vlasti koji očito imaju više sluha, barem saslušaju i razumiju. Znači, osoba koja je odgovorna za provedbu procedura je volonter, a nije mu lako. Isto tako imamo alternativni program za zaštitu aerodroma, to je isto dokument uvjetovan zakonom i naš voditelj tog projekta je volonter. Naši nastavnici škole padobranstva, gdje imamo tri nastavnika kao i kod jedriličarstva,  među njima je i voditelj škola i on je odgovoran za funkcioniranje škole u svakom smislu, to su svi ljudi volonteri. Kad bi to netko radio profesionalno, uz sve stresove i rizike koje to nosi, ne bi se odradilo ispod plaće od 20.000,00 do 25.000,00 kn. To je čisto volontiranje, ljubav prema zrakoplovstvu, prema mladeži i našem kraju. Osim alkarske i jahačke tradicije nije daleko ni ova letačka jer aerodrom Sinj je u funkciji od 1927. godine.

U  ČEMU NAJVIŠE UŽIVAJU VOLONTERI?

Volonterima je, u onoj domeni  kojom se bave, najveće zadovoljstvo kada sve prođe sigurno i u redu i da iza njih ostane nešto, da se vide rezultati tog rada. Agencija odjela aerodroma uzela  je Sinj kao referencu. Mi smo uredni po tom pitanju, dapače, oni sugeriraju nekima da se posavjetuju s nama kako riješiti neke stvari. Stalno dolaze nove uredbe EU, odnosno tijela Europske unije, koje je  zaduženo za civilno zrakoplovstvo gdje se naša agencija prilagođava, a onda moramo i mi. I sve je više tih procedura gdje mi više vjerojatno nećemo moći dugo biti volonteri. Morat ćemo se profesionalizirati, nekoliko ljudi će sve odrađivati za plaću i snositi odgovornost.

ŠTO MISLITE, KOJE BI USLUGE BILE NAJPOTREBNIJE NA VAŠEM PODRUČJU?

Što se tiče Aero kluba Sinj on djeluje od 1947.g. u kontinuitetu i  uvijek je do 1998. bio ovisan o nekima. Nikad nije bio svoj, nikad nije imao svoje kadrove u smislu da može voditi svoju klupsku politiku neovisno od bilo koga  drugog. I evo, dao je Bog da se stvorila jedna generacija ljudi, kojoj i ja pripadam, koja je ostvarila to da smo mi samostalni u svemu. Mi smo operatori aerodroma, što nismo bili do 2000., i svoji smo na svome. Sada smo u svakom smislu posloženi. Imamo tri jedrilice, avion, tri letjelice u najmu, padobranstvo, jedriličarstvo, škole. Nastojimo privući omladinu, prvenstveno iz Sinja  i okolice, ali nije zatvoreno ni drugima. Mi svakoga primamo jer to stoji  i u Zakonu o udrugama. Ali, mislim da je naša djelatnost prerasla infrastrukturu i kapacitete koje aerodrom Sinj ima. Nama bi trebao još jedan hangar, trebalo bi završiti ogradu, napraviti sidrišta za stajanke. Kada RH uđe u Schengenski prostor, otvara se jedna velika mogućnost da se sva generalna avijacija iz europskih zemalja, odnosno zemalja iz EU, umjesto na aerodrom Split koji prebukiran u turističkoj sezoni, preusmjeri na aerodrom Sinj kako bi ovdje parkirali svoje zrakoplove. To rade u malom broju već i sada, ali otežano. Oni sada moraju doći  na međunarodnu zračnu luku, proći carinu i sve što treba i tek onda doći u Sinj, a ovako bi direktno dolazili  jer im je lakša procedura sletjeti u Sinj i ostaviti zrakoplov. Za takve usluge postojao bi i cjenik i došlo bi do zapošljavanja lokalnog stanovništva. Voljeli bismo i razvoj padobranstva jer ovdje su izvanredne mogućnosti. Mi ovdje nismo na rutama komercijalnih letova i možemo doći do visine 4000-5000 metara iznad terena, što padobranci iz europskih zemalja traže. To smo radili kroz nekoliko navrata s firmom Aero klub Sky  koncept iz Njemačke i s našim prijateljima iz Poljske koji su tu dolazili zrakoplovima. I to je bilo predivno jer su bili skokovi s visine  od 4500 metara.  Avioni koji nose po 15-20 padobranaca, to je bilo lijepo i za vidjeti. To je jedan potencijal za turističku ponudu gdje bi se mogle uključiti i turističke agencije jer mi to ne možemo pošto nismo registrirani za takve stvari. I naravno, uz to se vežu mnoge stvari kao što je smještaj, restorani… Mislim da bi kroz izgradnju još jednog hangara, završetak ograde i stajanki aerodrom došao na jednu razinu bolje ponude koja je neophodna već u sadašnjosti. Što se tiče padobranstva i daljnjeg razvoja imamo sad u najmu avion iz Mađarske koji je polovan i uredan, ali mi bismo htjeli da smo potpuno neovisni. Htjeli bismo da lokalna samouprava, Županija i možda gradovi financiraju jedan takav avion. Mi bismo dali dokumentaciju zašto je dobro da se isfinancira jedan takav avion, koji vrijedi 130.000,00 -150.000,00 eura, što smatramo da nije veliki novac. Kada vidimo za što se sve daje novac, ovo ulaganje bi se vratilo kroz neko vrijeme. Tu bi dolazili ljudi raditi skokove, a mi to možemo raditi 300 dana u godini jer je takva klima kod nas. To bi se vratilo kroz ugostiteljstvo, kroz posjete muzejima, jahanje, rafting – ima turističkih zajednica i ljudi stručnjaka u tom dijelu. Što se tiče jedriličarstva treba nam promidžba, iako nam ljudi dolaze iz Slovenije, Bosne i Hercegovine, Poljske, Češke, Njemačke. To je grupa ljudi koja se poznaje i oni razmjenjuju informacije i kažu: ,,Ajmo u Sinj!”. Mi bismo trebali njima biti više  dostupni, naročito ovim ljudima iz zapadnih zemalja jer oni samo žele letjeti.  Iza njih treba i očistiti, a kada čovjek sve to radi volonterski jednostavno se zasiti i zaguši ga.

KAKO SE VOLONTERI MOGU UKLJUČITI U VAŠ RAD?

U naš rad ljudi se uključuju kroz prijavu za neku od obuka. Tako najčešće krene, ali mogu se prijaviti i onako. Oni postaju članovi u pravilu kad se prijave za tečaj jedriličarstva i padobranstva ili se uključe u modelarske programe. To je oduvijek tako bilo, iako nismo Statutom precizirali da  to mora tako biti. Znači, mi možemo imati u članstvu  i druge ljude za koje nije nužno da budu letači. Vanjski suradnici nam pomažu u smislu donacija i osmišljavanja određenih programa. Posebno bi nam dobrodošli volonteri menadžeri da se uključe u osmišljavanje nekih programa prema  EU fondovima jer nismo u tom području dovoljno educirani i to nam je to velika nepoznanica. Ako bi netko bio zainteresiran kao volonter sudjelovati u takvim projektima, neka se slobodno javi.

Vaši kontakt podaci:

Tripalov voćnjak 5a

21 230 Sinj

Kontakt broj: 095/90 78 507- Matko Vuković

Email: aeroklub_sinj@yahoo.com

« natrag